Wednesday, January 25, 2012

cara yang sama, cuma mahluknya lain

kisah buang bayi sering berlaku pada masa kini, dan kini telah merebak ke kucing pula..
5 ekor anak kucing dalam lingkungan 1-2 minggu 
telah dimasukkan ke dalam plastik berwarna hitam dan dicampak begitu saja.. 
adakah manusia sekarang sudah tidak mempunyai hati?
sehingga boleh bertindak kejam seperti itu..
mujur ketika saya pergi melihat anak2 kucing tersebut 
mereka masih dalam keadaan selamat
mungkin tuhan telah melindungi anak2 kucing yang tidak berdosa itu..
jadi tolonglah menghargai haiwan terutama haiwan yang mempunyai anak..
haiwan juga perlu tempat tinggal..
 dunia ini dicipta untuk semua mahluk bukan untuk manusia semata-mata..




Saturday, January 7, 2012

Menunggu suntikan maut




Dari luar kurungan itu dilihat setiap sangkar diletakkan due hingga tiga ekor kucing-kucing jalanan yang telah ditangkap sekitar bandar raya Kuala Lumpur di hantar ke Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Bunyi kucing mengiau-ngiau jelas kedengaran.
Kucing-kucing jalanan itu meronta-ronta meminta dilepaskan.Ada yang menggigit besi,memanjat dan menguit-nguit kaki dan tangan seolah-olah minta dikasihani.

Terlihat seekor kucing yang berwarna kelabu yang asyik memerhatikan gerak-geri saya dari tadi bulunya sunguh lembut dan sangat comel.
Saya berasa hairan, kenapa orang sanggup membuang kucing yang comel dan jinak sebegini...
Wajah2 kucing merenung tajam meminta belas kasihan untuk dibebaskan sangat mengharukan.. Pusat ini ibarat destinasi terakhir sang kucing jalanan ini...

Lihatlah mata kucing yang bersinar jernih ini yang mengharapkan seorang insan datang membelai..menepuk-nepuk dan mengusap-usap kepalanya..
kehidupan kucing2 ini seharusnya hidup bersama kita, manusia yang dianugrahkan akal fikiran.. kucing-kucing jalanan ini cuma ingin menumpang kehidupan kita.. dan kita sebagai seorang manusia.. haruslah melindungi kucing2 yang terbiar tiada tempat tinggal ini..

Sungguh sadis...tidak terdetik kah perasaan simpati dan kasihan dalam diri melihat kucing yang comel ini ditangkap dan dikurung disini menanti detik2 terakhir mereka...
mengapakah ramai yang sanggup membuang,menghumbang kucing-kucing ini ke pasar,tepi jalan , longkang tanpa simpati??

tidakkah terlintas dalam akal fikiran anda apa yang bakal terjadi pada kucing2 yang comel ini? bayangkan lah sekiranya kucing-kucing ini dibuang.. papa waktu malam dimanakah kucing ini hendak mencari tempat perlindungan dlm kesejukkan?
sekiranya hujan...sudah tentulah kucing2 ini akan basah kuyup..

Tetapi.. kucing-kucing ini terpaksa ditangkap dan dikurung supaya tidak mengotorkan tempat awam, menyelongkar tong sampah untuk mencari makanan...tidak hairan lah sekiranya kucing2 yang berada dikurungan ini berada dalam keadaan yg kotor sehingga ada yang terkena penyakit kurap..

Dimanakah nilai kemanusiaan kita ini yang hidup di rumah banglo serba mewah...kereta mewah dan dunia siber yang serba canggih ini?
Masihkah ada sinar harapan untuk kucing-kucing jalanan ini..?

Pekerja-pekerja india di pusat ini  mencuci najis di setiap kurungan..juga sudah diisi makanan pada bekas2 untuk santapan kucing-kucing jalanan ini..
Berebut-rebut kucing ini melahap makanan. Dalam sekelip mata makanan ini dihabiskan...ya...kucing-kucing ini kelaparan!

Selesai makan..kucing-kucing jalanan ini menjilat bulu, kaki dan tangan..merapi diri masing-masing.. tapi ini semua hanya sementara.. apakah nasib kucing-kucing comel ini?
kucing-kucing terbiar ini diberi makanan sebanyak 2 kali sehari..iaitu pagi dan petang..kucing2 ini akan dikurung selama seminggu sahaja..dalam tempoh semnggu ini juga.. pihak DBKL akan memberitahu kepada orang ramai yang berminat dalam web di internent supaya datang membeli kucing-kucing di pusat kurungan haiwan DBKL dengan harga RM15 seekor.

Selepas seminggu,jika tiada sesiapa yang datang membeli..pihak DBKL akan melupuskan dengan cara menyuntik racun pentobarbital.
Tidak dapat dibayangkan apabila kucing-kucing comel ini yang tidak ada pembelinya dibawa ke katik PVC hitam.Seorang doktor haiwan tanpa berlengah memasukan cecair 'pentorbarbital' ke dalam jarum suntikan dan jarum itu ditusuk ke bahagian kaki hadapan kucing itu..seekor demi seekor kucing-kucing dikeluarkan dari sangkar dan disuntik. Gelagat riang dan lincah kucing-kucing sebelum ini mula menghilang.

"meowww....." itulah ngiauan terakhir setelah jarum ditusuk...ngiauan terakhir kucing-kucing comel itu seakan-akan mengucapkan selamat tinggal kepada pekerja-pekerja di Pusat itu yang selama ini menjaga dan memberi makanan secara percuma kepadanya,,
Badan kucing-kucing yang telah disuntik cecair 'pentobarbital' mula kelihatan lemah..selang beberapa saat...matanya yang dulu bersinar kini semakin terpejam...

Gerak badan kucing comel itu sudah mula lemah dan tidak bergerak langsung..nyawa kucing itu sudah berakhir...
Jasad-jasad kucing jalanan ini akan ditanam di suatu kawasan yang dikhaskan berhampiran pusat kurungan berkenaan. Begitulah nasib si kucing jalanan.

mengapa bangsa kita yang terkenal dengan sifat pemurah dan penyayang tidak lagi sayang kepada kucing, yang menjadi kesayangan Nabi Muhammad s.a.w..BILA LAH RAKYAT MALAYSIA NAK INSAF~ INSAFLAH~ WAHAI MANUSIA~ !!! KAMU NI MANUSIA JANGANLAH HILANGKAN SIFAT KEMANUSIAAN.. CAT'S HEAVEN MEMANG MARAH SANGAT DENGAN ORANG2 YANG BUANG KUCING... SENANG2 JE NAK BUANG KAT RESTORAN.. INGAT RESTORAN NI TEMPAT PEMBUANGAN KUCING KE? EE MAKAN JE TAHU .. MACAM SI POPEYE TU.. DA BERAPE EKOR KUCING KTORANG YG DIBUANGNYA.. HARAP-HARAP TAK LAH TERJEBAK DENGAN SUNTIKAN MAUT~

Jika DBKL boleh bina taman burung,taman rama-rama dan bermacam-macam jenis taman..apa salahnya sekirannya mewujudkan taman-taman kucing..sekiranya taman kucing diwujudkan..ramai yang berminat untuk melihat dan menatap pelbagai jenis kucing yang dilepas bebas menempatkan segala kucing di seluruh dunia termasuk kucing-kucing jalanan yang menanti maut tadi.

Cat's heaven suka sangat idea penulis ni yang mengsyorkan kerajaan membuat taman kucing...
bukan manusie ajee yg perlukan kehidupan... 
:: Hasil olahan dari petikan artikal dalam Mastika keluaran Januari 2012

Kita tunggu komen PM kite... :)

Berubah hati

Sesetelah beberape hari si Setie mengalami kekeliruan... kerane terdapat banyak awek2 dari cats heaven... dan menyebabkan si Setia sukar membuat plihan... lagipown awek2 cats heaven mmpunyai mase jalan2 yg terhad.... 

pada 07/jan/2012 pkol 7.20 pagi..

si Setia telah berjumpa dengan mama si Kenit... mama si kenit berbulu lembut.. gebu dan mmpunyai warna yg bercampor2.. si Setia telah terpikat dengan mama si kenit... tapi die masih menunggu si Thai...

Adekah si Setia akn bersame dgn mama si Kenit ataupown akan terus setia menunggu si thai??



Terbuka Hati





Selama ni si Berak terkenal dgn sifat garangnye... die xpernah suke kt mane2 kucing jntan ... namun...beberape hari yg lepas... Berak telah membuka hati nye kepade si Setie... si Berak juga berubah perangai... dari perangai nye yg garang kini telah menjadi lembut..semuanye kerane ingin mendapat kan perhati si Setia..

Pada hari ini.. si Setia sperti biasa memerhatikan si Thai...lalu si Berak terlihat kelibat si Setia di tepi longkang..  lalu si berak pown pergi ke tepi longkang... untuk mendapatkan kepastian... tetapi si Setia telah lari..dan menyebab kan si berak berpatah alek...

*to be continue

Jual Mahal


- Cat's Diary -

Si siam da cube untuk berbaik dengan si Clon memandang kn si hitam legam dh ilang... Siam pon ikot la si Clon  mkn.. smbil belit2 kan ekor ke ekor si Clon... tapi si Clon jual mahal... dan tidak menerima pujukan si Siam...

mungkin tamparan itu terlalu hebat untuk si Clon terima??

Adekah si Clon akan menerima si Siam kembali ??

* to be continue

Monday, January 2, 2012

Merajuk Part 2

- Cat's Diary -

Merajuk Part 2

Kesah cinte  Clon dan Si Siam


Si Clon dan Si Siam 


si Clon merupe kan seko ucing yg tidak kemas dan menaruh hati kepade si Siam sejak beberape bulan yang lalu..apabila si Clon berjaye mendapat kan hati si Siam... mereke berdue telah bersame2 hanya untuk beberape minggu.. si Clon kerap membawa si Siam berjalan2 di tong smpah dan mereka gemar membelit2 kan ekor mereka..

si Clon sngt perihatin dan caring :3 oleh itu die sllu berkongsi maknan dengan si Siam...

Namun... pade suatu hari.. Si hitam legam telah muncul dan pandang si siam dari mate ke mate... dan itu membuat kan si Clon cemburu dan merajuk...tetapi malangnya si Siam tidak menyedari hal itu... tapi makin kelamaan... si Clon menjauhkan diri dari Si siam... malah maknan juga tidak dikongsi lagi...

to be continue...




Merajuk Part 1 ! ! !

- Cat's Diary - 


Merajuk Part 1 


Kesah suatu ketika dahulu .. ketika Si Kechik memegang takhta Cat's Heaven* dan mempermaisurikan Si Comot... seawal perkahwinan mereka... mereka merupakan pasangan paling bahagia..sehingga pada suatu hari Si Kechik mendapat awek simpanan iaitu Si Masam. 


Pada suatu malam yg dingin..Si Kechik memberitahu tentang awek simpanan nya kepade si Comot.. lalu Comot pown merajuk dan duduk bersendirian di tepi pintu... lalu si Kechik ingin memujuk si Comot.. Si Kechik berkate " my lurvee...my lurveee* " tetapi diendahkan oleh Comot kerana masih merajuk dgn Si Kechik...


Tetapi pada keesokannya mereka telah kambali berbaik..^^..


Image : Si Comot Permaisuri Cats heaven
tetapi telah dibuang oleh Kuncu Popeye..
So Puteri Si Siam bakal mendapat pangkat tersbut..hewheww =3 


*Info Si Kechik


Si Kechik merupakan King of cats heaven.... die bersifat penyayang..sedikit perv..mengambil berat..gagah dan tegas..beliau telah memegang kawasan ini pada dari tahun 2007-2008 , Musuh ketatnye ialah Si Oren Kontot.. Si Kechik mati akibat dibaling oleh Makcik Ikan dekat tempat pemijak motorsikal... Si kechik telah menderita 1 malam meraung2 menahan sakit akibat perbuatan manusie yg kejam..




true story..  



Secret Admire

Si Setie ialah seekor ucing jantan yg berwarne jingge cair + putih , sbb dipangil si Setie kerane die setie menunggu si Thai...dan setie menjadi 'guardian angel' pade si Thai..mule jato hati pade si Thai xdikenal pasti tetapi anggarannye lebih kurang lepas puase...si Setie kerap menunggu dan menjage si Thai...oleh sbb itu..dimane ade Thai disitu ade Si Setie...


Si Thai <3 

Tapi pade 01/01/2012 si Setie telah berjumpe dgn beberape lagi ucing betine iaitu si Berak dan Momo... tetapi  Si setie lebih tertarik kpade Momo brbanding Berak kerana eksperesion Berak nampak garang dan ganas , manakala Momo pule lebih lembut :) dan mmpunyai daya menggoda... ^^~v Setelah bertentang mate dgn Si Momo slame beberapa minit...membuat kan Si Setie lupa kepada Si Thai...

Tapi yg pasti...Si Setie sedang keliru..sama ada Si Thai...atau Si Momo yg bakal menjadi ratu hati Si Setie...

Sapekah yg bakal menjadi ratu hati si Setie??

- To be continue -